اتاق اطلاعات

اگر درباره مطلب خاصی دنبال اطلاعات می گردید، برام نظر بگذارید و من در اولین فرصت، مطلب مورد نظرتون رو روی پیجم میذارم.

اتاق اطلاعات

اگر درباره مطلب خاصی دنبال اطلاعات می گردید، برام نظر بگذارید و من در اولین فرصت، مطلب مورد نظرتون رو روی پیجم میذارم.

نمونه­هایی از مهمترین فرهنگهای موجود

برای آشنایی بهتر با واژه­نامه­های معتبر موجود، در زیر، به بررسی سه واژه نامه برگزیده به زبان های لاتین، فارسی و عربی، اقدام نموده ایم:

واژه نامه انگلیسی آکسفورد                      Oxford English Dictionary (OED)

    

لغتنامه بزرگ آنندراج برای زبان فارسی

تاج العروس من جواهر القاموس

  

ادامه مطلب ...

تاریخ علم در یونان باستان

      بر هیچ کس پوشیده نیست که یونان باستان یکی از برجسته­ترین کشورها در پیشبرد علم و فرهنگ جهان است. دستاوردهای فراوان دانشمندانی چون سقراط، تالس، افلاطون، ارشمیدس و .... پایه­های اصلی علومی را که امروز از آنها بهره می­بریم، تشکیل می­دهند. با این وجود نباید فراموش کنیم که زادگاه اکثر علومی که در یونان پرورش یافتند، همانا هند و چین و بابل و مصر و بین­النهرین هستند. اما این دانشمندان یونانی بودند که به این علوم شاخ و برگ دادند و آنها را تکامل بخشیدند. برای مثال در علم ریاضیات، می توان تأثیر مصر را تا آغاز قرون وسطی به خوبی در تاریخ یونان مشاهده کرد. مانند مسائل هندسه که در ساخت بناها به کار برده می شد و استفاده از کسرهای ریاضی.

      بارزترین دوره پیشرفت­های علمی در یونان باستان، بین سده­های ششم تا چهارم پیش از میلاد شناخته شده است. پژوهشگران، منطقه اژه و سرزمین کرت را در این دوران، محل تولد فرهنگ یونانی و سرزمین ایونیا را به عنوان جایگاه تولد علم در یونان نام برده­اند.

تاریخچه دایرۀالمعارف­ها در ایران و اسلام

      قدیمی­ترین دایرۀالمعارف گونه­ای که در ایران می شناسیم، دینکرت است. این کتاب که مهمترین و مفصل­ترین کتاب به زبان پهلوی است، در اصل نه مجلد بود، ولی اکنون از مجلدات نه گانه آن، دو مجلد اول در دست نیست. نام اصلی این کتاب «زند آکاسیه» بود که در ادبیات پهلوی به دینکرت مشهور است. مجموع کلمات این کتاب را به تقریب 169000 دانسته­اند، زند آکاسیه به دست آتورفرن بغ فرخواتان (آذر فرن بغ پسر فرخزاد) در قرن دوم و سوم هجری تدوین شد. دینکرت   مجموعه­ای بزرگ از اطلاعات دینی و عادات و عقاید و روایات و تاریخ ادبیات مزدیسنا است.

      در جهان اسلام قدیمیترین دایرۀالمعارف،منسوب است به ابن قتیبه که تنظیم آن به گونه­ای خاص است، یعنی تحت عناوینی چون قدرت، جنگ، شرافت، غذا و زن آمده است. کتاب دیگری که در حکم یک دایرۀالمعارف از اهمیت زیادی برخوردار است، رسائل اخوان الصفا است. اخوان الصفا گروهی از حکما و دانشمندان ایران بودند که در نمیه اول قرن چهارم هجری در شهر بصره در یک انجمن فلسفی گرد آمدند و هدف انجمن اخوان الصفا آن بود که معرفت فلسفی را گسترش دهند و حکمت یونانی و دین اسلام را به هم نزدیک کنند. رسائل اخوان الصفا شامل تمام مسائل علوم منطقی و ریاضی و طبیعی و الهی و حکمت عملی است و با دقت در مطالب آنها دریافته می­شود که نویسندگان این رسائل پس از تدقیق و امعان نظر در مسائل فوق و با علم وافر به نوشتن آنها دست زده و در بسیاری از موارد به تطبیق عقاید و اصطلاحات فلاسفه با اصطلاحات و اصول دینی و تأویلاتی در آنها مبادرت کرده­اند. این رسائل به چهار قسمت تقسیم شده­اند:

ü      رسائل ریاضیه تعلیمیه، شامل چهارده رساله؛

ü      رسائل جسمانیه طبیعیه، شامل هفده رساله؛

ü      رسایل نفسانیه عقلیه، شامل ده رساله؛

ü      رسائل ناموسیه الهیه و شرعیه و دینیه، شامل یازده رساله.

ادامه مطلب ...

معیارهای ارزیابی فرهنگها

      بر طبق گفته سموئیل جانسون، فرهنگها همانند ساعت هستند. داشتن ساعتی که درست کار نمی­کند، به مراتب از نداشتن ساعت بهتر است. ولی هیچ­کس نمی­تواند ادعا کند که ساعت او دقیق است و وقت صحیح را فقط ساعت او نشان   می­دهد. بنابراین در ارزیابی یک فرهنگ باید به نکات زیر توجه کرد:

ü      مقدمه فرهنگ: وجود مقدمات (مقدمه، پیشگفتار، بیان اختصارات) برای تفهیم بهتر روش­های استفاده از متن واژه­نامه­ها، ضروری است. (لاریجانی، 1381، ص105)

ü      اعتبار ناشر

ü      اعتبار مؤلف یا ویراستار: استفاده از متخصصان و اعضای هیئت علمی دانشگاه­ها برای تألیف و گردآوری       واژه­نامه­های تخصصی و اختصاصی. (لاریجانی، 1381، ص105)

ü      تاریخ نشر: اصطلاحات و ترکیبات جدید علمی و فناوری روز به طور مرتب و همزمان با پیشرفت علوم و فنون، تجدید نظر در واژه­­نامه­ها را می­طلبد. (لاریجانی، 1381، ص105)

ü      سطح و کارکرد: فرهنگ برای چه کسانی و پاسخگویی به چه سؤالاتی تهیه و تدوین شده است.

ü      اطلاعات ارائه شده: شامل مدخل اصلی، تلفظ، نشانه های اختصاری، گروه معانی، شاهد مثال و نقل قولها، ریشه لغات، کارکرد دستوری و کاربرد لغت.

ü      شیوه تنظیم

ü      اطلاعات جنبی

ü      شکل ظاهری فرهنگ (مرادی، 1374، ص195)

ü      اعلام

ü      پیوست­ها (صافی، 1385، ص54)

تاریخچه فرهنگ نویسی در ایران

      نیاز به فراهم آوردن فرهنگ فارسی، نخستین بار در سده پنجم هجری، زمانی احساس شد که حوزه زبان دری از خراسان به دیگر نواحی ایران گسترش یافت و ایرانیان متکلم به لهجه های دیگر ایرانی، با پذیرفتن زبان دری به عنوان زبان ادبی می خواستند از چند و چون لغات آن آگاه شوند و در شعر و نثر خویش آن را به کار ببرند.

      در اوائل سده یازدهم کتابی در لغت فارسی در دسترس فرهنگ نویسان ایران و هندوستان بوده است که پیداست کتاب کوچکی بوده و آن را رساله ابوحفص سغدی یا فرهنگ ابوحفص سغدی خوانده اند. مؤلف این کتاب مشخص نیست و این فرهنگ دارای شواهد شعری بوده که متاسفانه اثری از آن در دسترس نیست. فرهنگ دیگر دری که نامش به ما رسیده تفاسیر فی لغةالفرس از شرف الزمان ابومنصور قطران بن منصوری اُرموی است که محمدبن هندوشاه، در صحاح الفرس تعداد لغات آن را در حدود سیصد لغت می داند.

ادامه مطلب ...